produkujemy gry html5, mobilne, flash, społecznościowe, rekrutacyjne, edukacyjne, szkoleniowe, reklamowe

gry : html5 : flash : mobile

Kategoria: Facebook, Gry

Gra na Facebooku: jakie z tego korzyści?

facebook-gry

Zanim zdecydujemy się na wybranie miejsca, w którym opublikujemy naszą grę, warto chwilę poświęcić na zapoznanie się z zaletami niektórych rozwiązać. W tym wypadku, mamy do czynienia z grami, które publikowane są w serwisie społecznościowym Facebook.

Czy to miejsce jest właściwe dla naszej gry?

Odpowiedź na tak postawione pytanie, jak zwykle, zależy od wielu czynników. Z jednej strony, jeśli mamy taką możliwość, to najlepiej, jeśli nasza gra pojawi się zarówno na Facebooku, jak i na naszej stronie, ale także w wielu innych miejscach, które pozwolą nam dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Z drugiej zaś strony, we współczesnym marketingu, ważne jest, by docierać do precyzyjnie dobranej grupy docelowej. Dlatego tak ważne jest określenie, jaka to będzie grupa.

Przed podjęciem decyzji o tym, czy Facebook to właściwe miejsce, odpowiedzmy sobie na następujące pytania:

1. Czy na Facebooku znajdziemy osoby, do których kierujemy naszą grę?

Za każdym razem, by w naszą grę ktokolwiek zaczął grać, musimy jakoś sprawić, by tych użytkowników pozyskać. Nie możemy liczyć, że użytkownicy sami znajdą naszą grę. W związku z tym, poniesiemy tutaj pewien koszt, a co za tym idzie, powinniśmy wybrać takie miejsce, w którym znajdziemy określony rodzaj użytkowników. Jeśli tych nie ma na Facebooku (niech będą to przykładowo lekarze), to czy jest sens umieszczać tam grę, którą chcemy do nich skierować? Raczej nie, gdyż będą to wydane pieniądze na marne. Podobnie, jeśli koszt dotarcia do tych użytkowników, z użyciem systemu reklamowego Facebooka, będzie większy, niż gdybyśmy musieli pozyskać tych użytkowników z innych miejsc.

2. Czy zależy nam na polubieniach i udostępnieniach?

Facebook to doskonałe narzędzie do budowania fanów skupionych wokół danej marki. A gry, fantastycznie sprawdzają się w pozyskiwaniu takich fanów. Pytanie jednak jest takie, czy w naszym określonym przypadku, jest to jednym z naszych celów. Jeśli tak, to jak najbardziej powinniśmy iść w stronę Facebooka. Jeśli natomiast nasza firma nawet nie posiada tam swojej własnej strony (fanpage), to umieszczanie gry na tej platformie będzie pozbawione większego sensu, bowiem nie zbudujemy dzięki temu nowej bazy użytkowników. Owszem, zbierzemy ich dane w postaci maili, jeśli tylko zaakceptują nasze wymagania dostępu, ale nie będziemy mogli zbudować bazy użytkowników osadzonej bezpośrednio na Facebooku, a to duży błąd, gdyż budując tę bazę, z każdą kolejną grą, już na starcie będzie nam łatwiej ją wypromować.

3. Czy wykorzystujemy możliwości Facebook API?

Wrzucenie gry na Facebook to jedno, ale zrobienie gry społecznościowej, to drugie. W pierwszym przypadku, możemy wziąć dowolną grę, stworzyć odpowiednią aplikację na FB i udostępnić ją użytkownikom. Pytanie tylko, czy takie działanie przełoży się na jakikolwiek sukces tej gry? Skoro nie wykorzystujemy możliwości Facebooka – a tych jest bardzo dużo – to odbieramy sobie szansę na efekt kuli śnieżnej czy też marketingu wirusowego.

Mechanizmy, które znajdziemy na FB, pozwalają nam w znaczny sposób zintegrować naszą grę z tą platformą, oferując użytkownikom coś więcej, niż moglibyśmy zaproponować na osobnej stronie internetowej. Zaczynając od udostępniania gry lub jej elementów znajomym, poprzez zapisywanie wyników i porównywanie ich z rezultatami znajomych, aż po wspólną zabawę z nimi. Do tego możemy skorzystać różnych rodzajów powiadomień czy bonusów dla zaproszonych graczy. Ale takie rzeczy, należy przewidzieć już na etapie planowania czy pisania scenariusza gry, by nie stanowiło one jedynie dodatku, a były elementem istotnym, z punktu widzenia gry i gracza.

 

Wyraź swoją opinię